Voortaan vind je ook de sociale statuten terug in MyGov.be
De overheidsapp MyGov.be, die afgelopen mei gelanceerd werd, bevat nieuwe functionaliteiten. Personen die recht hebben op voordelen op basis van hun sociale statuten kunnen vanaf nu de lijst van hun sociale statuten vinden in MyGov.be.
Wat is MyGov.be?
De Belgische digitale identiteitsportefeuille MyGov.be is een app waarmee burgers een echte elektronische portefeuille tot hun beschikking hebben. Ze vinden er al hun documenten van de overheid.
Met MyGov.be stellen we de burger een evolutieve gedigitaliseerde portefeuille voor. Een universele, toegankelijke, eenvoudige en veilige administratieve tool met respect voor je privacy. MyGov.be is een app waarmee je, onder jouw eigen controle, het volgende kan doen:
- via je smartphone toegang hebben tot:
- je identiteitsgegevens
- je eBox-berichten
- je attesten en officiële documenten zoals je geboorteakte, huwelijksakte, COVID-vaccinatiecertificaten, de elektronische isi+-kaart van je kinderen, een overzicht van je sociale statuten en die van je kinderen, …
- je administratieve zaken afhandelen op je smartphone
- elektronisch ondertekenen (Deze functionaliteit zal beschikbaar zijn in een latere versie. )
Alle overheidsinstanties van het land zullen worden aangemoedigd om MyGov.be te gebruiken. Zo kunnen ze de administratieve procedures voor burgers sterk vereenvoudigen. De app is niet verplicht en elke burger kan kiezen of hij de app al dan niet gebruikt. Als hij ervoor kiest om de app te gebruiken, hoeft hij deze alleen maar te downloaden via de gebruikelijke platformen en te activeren via Itsme® of eID.
MyGov.be, een makkelijke nieuwe manier om de lijst van je sociale statuten altijd binnen handbereik te hebben
Heb je bijvoorbeeld recht op een verhoogde tegemoetkoming of werd je handicap erkend? Dan kom je in aanmerking voor bepaalde voordelen.
Om deze voordelen te krijgen moet je je sociale situatie bewijzen. Om dit te vergemakkelijken heeft de KSZ samen met haar partners een systeem ontwikkeld waarmee een digitaal overzicht van de toegekende sociale statuten voor een persoon of zijn kinderen jonger dan 12 jaar kan worden gegenereerd. Deze persoonlijke werkwijze, die reeds beschikbaar was via de toepassing MyBEnefits, is nu ook mogelijk in het kader van de digitale portefeuille MyGov.be.
De app biedt de burger de mogelijkheid om deze lijst van sociale statuten, die in real-time gegenereerd werd, lokaal op te slaan op zijn telefoon. Bij elk sociaal statuut staat er een QR-code met een geldigheidsduur van 15 dagen.
Via de QR-code kan de burger op een veilige manier de strikt noodzakelijke informatie meedelen en kan hij nagaan of hij in aanmerking komt voor een sociaal voordeel.
Op het vlak van sociale bescherming is de lijst van sociale statuten de tweede functionaliteit die geactiveerd wordt sinds de lancering van de digitale portefeuille in mei 2024. Deze nieuwe functionaliteit komt bovenop de mogelijkheid om de elektronische isi+-kaart voor je kinderen aan te vragen.
Nieuwe functionaliteiten in de toekomst
De komende maanden en jaren zal MyGov.be er nieuwe functionaliteiten bij krijgen.
In 2025 zullen de Belgische burgers MyGov.be kunnen gebruiken om documenten digitaal te ondertekenen, documenten en attributen te delen, voor grensoverschrijdende uitwisseling, om andere vaccinatiedocumenten te raadplegen, ...
Met MyGov.be is België een van de eerste EU-lidstaten die zijn burgers gratis een European Digital Identity Wallet aanbiedt.
De app downloaden
Ga naar de app-store op je smartphone en zoek op ‘MyGov.be’. Download vervolgens de app.
Eenmaal je de app gedownload hebt, moet je hem activeren door je te authenticeren. Je kan dit doen met je eID (door naar de activatiewebsite www.mygov.be te gaan), of met itsme®. Volg de gedetailleerde procedure in de app.
Ondersteuning nodig?
- Raadpleeg de FAQ op de website mygov.be/help-center
- Contacteer ons via het formulier op www.mygov.be/contact
Contact
Kabinet Mathieu Michel |
Kabinet Frank Vandenbroucke |
SPF BOSA |
BCSS |
Over de FOD BOSA
De FOD BOSA ondersteunt zijn klanten en gebruikers en de beleidsverantwoordelijken in 5 activiteitsgebieden: ‘Werken bij de overheid’, ‘Digitale overheid’, ‘Begroting en boekhouding’, ‘Overheidsopdrachten’ en ‘Strategische ondersteuning’. Op die manier draagt hij bij tot de transformatie naar een efficiënte, toegankelijke en klantgerichte digitale overheid.
Over de KSZ
De Kruispuntbank van de sociale zekerheid (KSZ) coördineert de uitwisseling van informatie in verband met de sociale zekerheid. Dankzij het elektronisch netwerk van de sociale sector dat ze beheert, legt ze de basis van een dynamiek van gecontroleerd en veilig delen van informatie met betrekking tot de sociaal verzekerden en de werkgevers. De KSZ streeft dagelijks naar een administratieve vereenvoudiging binnen de sociale zekerheid met respect voor het privéleven.