eBox, de digitale brievenbus voor burgers overschrijdt de kaap van 2,5 miljoen unieke gebruikers
Burgers kiezen er steeds meer voor om brieven en documenten van de overheid via digitale weg te ontvangen. Dat gebeurt onder meer via de eBox die de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning (FOD BOSA) in 2018 gelanceerd heeft.
2.5 miljoen unieke gebruikers
Op maandag 7 februari 2022 overschreed eBox de kaap van 2.5 miljoen unieke gebruikers. Dat wil zeggen dat 27% van de Belgen ouder dan 18 jaar hun eBox geactiveerd heeft.
Ook het aantal organisaties dat documenten verstuurt via eBox blijft gestaag groeien. In januari 2022 verstuurden 278 organisaties berichten via eBox, waar er dat in januari 2021 nog maar 96 waren.
Al deze organisaties verstuurden in januari 2022 samen 6.709.507 berichten, een verdubbeling ten opzichte van januari 2021. In 2021 werden er in totaal meer dan 74 miljoen berichten verzonden.
eBox?
Je kan eBox het best omschrijven als jouw digitale postbus voor overheidscommunicatie. Alle communicatie van de overheidsdiensten die op eBox aangesloten zijn wordt in deze postbus gecentraliseerd.
Als je je eBox activeert, krijg je de communicatie van de aangesloten overheidsdiensten in principe enkel nog digitaal, en dus niet meer per brief. We schrijven ‘in principe’ omdat de aangesloten overheidsdiensten zelf kunnen beslissen om een overgangsperiode te voorzien waarin ze naast de digitale post ook nog brieven op papier blijven sturen.
Hoe je de berichten in je digitale postbus leest, dat kies je zelf. Je kan gebruik maken van het My eBox portaal van de federale overheid, of je kan eBox ook koppelen via een toepassing zoals Mijn Burgerprofiel (www.burgerprofiel.be) in Vlaanderen, Doccle, KBC Mobile, bpost bank of Trusto. Zo hoef je geen nieuwe toepassing te activeren als je reeds gebruik maakt van één van deze toepassingen, handig toch?!
Over de FOD Beleid en Ondersteuning (BOSA)
De FOD BOSA draagt als centrale speler binnen de federale overheid bij tot een moderne overheid ten dienste van de burgers en ondernemingen. We doen dit door samen met onze partners te werken aan een federaal toekomstbestendig hr- en welzijnsbeleid, de versterking van de overheid als digitale voorloper die het vertrouwen geniet van de samenleving en een federale overheid die, als verantwoordelijke actor, kwaliteitsvolle overheidsuitgaven realiseert.