27 erkende centra voor veiligere pleziervaart
Vicepremier Georges Gilkinet bezocht de Royal Yacht Club van Brussel voor de aftrap van een belangrijke hervorming voor de veiligheid van de pleziervaart. Het gaat om een hervorming die hij doorvoert met zijn collega-Vicepremier Vincent Van Quickenborne en die samen met de sector uitgewerkt werd.
BRUSSEL 2 juli 2021 - Vanaf 1 juli 2021 veranderen de regels om een vaarbrevet te krijgen. Net als voor je autorijbewijs is het voortaan nodig om te slagen voor een theoretisch en een praktisch examen om op onze waterwegen en de Noordzee te mogen varen. Na uitgebreid overleg met de sector hebben Vicepremier en minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, en Vicepremier en minister van de Noordzee, Vincent Van Quickenborne, het wettelijk kader voor veiliger wateren aangepast en versterkt. Georges Gilkinet overhandigde de Brussels Royal Yacht Club (BRYC) officieel haar erkenning als één van de 27 erkende praktijkcentra.
Iedereen die met een auto op de weg wil, moet een rijbewijs halen en daarvoor slagen voor een theorie- en een praktijkexamen. Dit geldt nu ook voor wie wil varen: vanaf 1 juli moet iedereen die een vaarbrevet wil, ook slagen voor een praktijkexamen. Naast het theorie-examen komt er nu dus een nieuw praktijkexamen in plaats van de verplichte praktijkcursus van 6 uur of 12 uur varen met een gediplomeerd persoon.
Schippers zullen zo beter voorbereid zijn en dat verhoogt de veiligheid op de Belgische binnenwateren en de drukke scheepvaartroutes van de Belgische Noordzee.
27 erkende praktijkcentra
De praktische tests vinden plaats in een van de 27 gespecialiseerde, erkende testcentra, die door de ministers zijn erkend en onder toezicht staan van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Er zijn ook duidelijke voorwaarden voor de kennis en vaardigheden voor die praktische tests, zoals bijvoorbeeld: de voorrangsregels naleven, de nodige controles uitvoeren voor en na de navigatie, en manoeuvres uitvoeren. Bovendien moeten examinatoren aan bepaalde certificerings- en ervaringseisen voldoen. Zo moeten de examinatoren minstens het vaarbevoegdheidsbewijs bezitten dat past bij het examen en over voldoende recente zeilervaring beschikken.
Deze wijziging verhoogt de veiligheid van de schippers op onze waterwegen en leidt tot een beter en professioneler beheer van de pleziervaartsector in België.
Certificaten die vóór 1 juli 2021 zijn verkregen, blijven geldig. Er zijn twee types vaarbewijzen die na 1 juli worden uitgereikt: het motorrijbewijs en het vaarbewijs. Die onderverdeling is aangegeven op het nieuwe certificaat.
Hervorming pleziervaart
Sinds september 2019 wordt de nieuwe vaarwetgeving stap voor stap ingevoerd. De hervorming is gericht op vereenvoudiging, modernisering en meer veiligheid.
Het kwam tot stand na een lange periode van overleg via het Federaal Overlegplatform Pleziervaart en een uitgebreide online-enquête in de sector. Er was ook overleg met gebruikers, dienstverleners en belanghebbenden.