Nieuwe sensibiliseringscampagne cybsersecurity
Oktober: maand van de cybersecurity
In het kader van de European Cyber Security Month lanceren wij (het Centrum voor Cybersecurity België en de Cyber Security Coalition) voor de 4de keer een sensibiliseringscampagne rond cyberveiligheid.
Deze keer willen we de internetgebruiker aansporen om regelmatig back-ups te maken en updates uit te voeren.
Tijdens de campagnemaand oktober willen we de aandacht vestigen op het thema via radiospotjes en filmpjes op social media. Op de campagnewebsite bij https://campagne.safeonweb.be/nl bieden we niet alleen informatie maar ook een digitale gezondheidsindex aan. We gaan met onze boodschap ook letterlijk naar de burger toe: we houden op 9 oktober een actie in 5 grote treinstations en we gaan 10 dagen op tour met de federal truck.
Evy Gruyaert en Julie Taton zijn de digitale gezondheidscoaches bij deze campagne.
Uit onze cijfers (sept 2018, n=400) blijkt dat:
- 22% van de respondenten nooit een back-up maakt
- Wie wel eens een back-up maakt doet dat onregelmatig (29%)
- 14% maakt een back-up op het toestel zelf, wat weinig zinvol is.
- ¼ van de respondenten voert nooit (5%) of zelden (19%) updates uit.
Uit onderzoek blijkt alvast dat het niet zo goed gesteld is met de digitale gezondheid van de Belgen. Meer zelfs: buurlanden als Frankrijk, Duitsland en Nederland doen het beter dan wij.
Laten we dat zomaar gebeuren? https://youtu.be/BxxgZrIvwnI
Lees het volledige persbericht: