Minister De Sutter blij met extra inspanningen bpost om alle klanten te bereiken
Bpost is vandaag met extra maatregelen gekomen om de enorm drukke periode door te komen op een klantvriendelijke manier. Dat deden ze op vraag van minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter, na hun eerdere maatregelen vrijdag waarbij sommige klanten en winkeliers niet zeker zouden zijn dat hun pakjes thuis geleverd zouden worden. 'Ik ben blij dat bpost naar de terechte bezorgdheden geluisterd heeft en dat tegelijk ook de postbodes, die hemel en aarde bewegen om alle pakjes te verwerken, extra collega’s zullen krijgen,' zegt minister De Sutter.
Onmiddellijk na de maatregelen die bpost vrijdag aankondigde om de overbelasting in de pakjesbezorging tegen te gaan, kwam er kritiek van zowel winkeliers als klanten. Minister De Sutter als voogdijminister vroeg bpost om de maatregelen te herbekijken. 'Ik wil bpost bedanken om zo flexibel te zijn, in te spelen op de bezorgdheid van mensen en snel andere oplossingen uit te werken,' aldus minister De Sutter: 'Alle klanten en winkeliers - die door de coronamaatregelen 100 procent op pakjeslevering rekenen - krijgen nu de zekerheid dat alle bestelde pakjes thuis geleverd zullen worden."
Bpost garandeert dat zo goed als alle pakjes binnen de 2 à 3 werkdagen thuis geleverd zullen zijn, rekenend vanaf de dag dat de pakjes bij hen aankomen. Voor een erg kleine minderheid kan de tijd voor thuislevering oplopen tot 5 dagen, met de mogelijkheid om het pakje sneller te ontvangen als de klant het ophaalt in een ophaalpunt in de buurt. "Dit is een stevig engagement van bpost om mensen kwaliteitsvol en snel te helpen in deze bijzondere tijden waarbij het volume aan pakjes meer dan verdubbeld is, omdat de winkels gesloten zijn. Toch doet bpost er alles aan om de mensen te helpen en dat apprecieer ik."
De nieuwe maatregelen zijn ook goed nieuws voor de duizenden postbodes en werknemers van bpost, want er komen extra aanwervingen. Minister De Sutter: “Zij hebben ook maar twee handen en plooien zich al maanden dubbel om de enorme stroom aan pakjes te verwerken. Zij verdienen hiervoor het respect van iedereen. Ik wil dan ook deze positieve oproep doen: help onze postbodes. Geraak je zelf makkelijk tot aan de winkel waar je je product hebt aangekocht, duid dat aan bij je bestelling. Hiermee zorg je voor minder overbelasting voor de postbodes en pakjesbezorgers en tegelijk ook voor minder vertraging voor iedereen die misschien wat minder makkelijk zelf tot aan een postkantoor of verdeelpunt geraakt. Zo zorg je er tegelijk voor dat er minder bestelwagens op de baan zijn, met alle voordelen die daarbij gepaard gaan.”