Laat geen enkel kind achter in de strijd tegen mensenhandel
Maar liefst 1 op de 3 slachtoffers van mensenhandel wereldwijd zijn kinderen. Daarom focust de Blue Heart-campagne van de Verenigde Naties dit jaar op de strijd tegen kinderhandel. De campagne gaat uit van UNODC, die bij de VN de lead heeft in de strijd tegen mensenhandel, en krijgt ook dit jaar de volle steun van de FOD Justitie.
Maar liefst 1 op de 3 slachtoffers van mensenhandel wereldwijd zijn kinderen. Daarom focust de Blue Heart-campagne van de Verenigde Naties dit jaar op de strijd tegen kinderhandel. De campagne gaat uit van UNODC, die bij de VN de lead heeft in de strijd tegen mensenhandel, en krijgt ook dit jaar de volle steun van de FOD Justitie.
Het Belgische luik van de campagne loopt in samenwerking met lokale overheden, de drie gespecialiseerde centra voor slachtoffers van mensenhandel (PAG-ASA, Payoke en Sürya), de nationaal rapporteur Myria, SIOD (Sociale Inlichting- en Opsporingsdienst) en IOM (Internationale Organisatie voor Migratie bij de VN).
In de aanloop naar de Werelddag tegen Mensenhandel op 30 juli trapt de minister van Justitie de nationale campagne op maandag 22 juli officieel af in Antwerpen.
Paul Van Tichgelt, minister van Justitie
Ik ben verheugd dat de stad Antwerpen, mijn Antwerpen, vandaag de gaststad is voor de aftrap van de Blue Heart-campagne. Vanuit mijn verleden bij het Antwerpse openbaar ministerie heb ik namelijk met mijn eigen ogen de gevolgen kunnen zien van mensenhandel op het stedelijk weefsel. De focus van de campagne dit jaar ligt terecht op kinderen. Alle kinderen, wereldwijd, moeten beschermd worden tegen om het even welke vorm van uitbuiting.
Maak mensenhandel zichtbaar
De Belgische campagne wil vooral de meertalige website en het telefoonnummer 078 055 800 van het Belgisch meldpunt voor slachtoffers van mensenhandel bekender maken. Via dat meldpunt kunnen slachtoffers, betrokkenen of getuigen informatie inwinnen, een melding maken of in contact komen met de gespecialiseerde opvangcentra.
De FOD Justitie biedt sensibiliseringsmateriaal aan bij overheden en partners (rechterlijke orde, politie, ...). Met affiches onder de noemer “Maak mensenhandel zichtbaar” en brochures willen we onze alertheid verhogen en ons bewuster zijn van de aanwezigheid van slachtoffers in onze omgeving en signalen van uitbuiting beter kunnen herkennen.
Ook dit jaar zullen de gevels van verschillende gebouwen van gemeentes en steden in het land ter gelegenheid van de internationale Dag tegen Mensenhandel in het blauw verlicht worden als teken van steun.
Kinderen dubbel zo kwetsbaar
Kinderen hebben volgens het laatste Global Report on Trafficking in Persons (het globaal rapport over mensenhandel van UNODC) twee keer zoveel kans op geweld tijdens mensenhandel dan volwassenen. Regio's zoals Sub-Saharaans Afrika, Noord-Afrika en Latijns-Amerika en het Caribisch gebied dragen een onevenredige last, met kinderen die 60 procent van de gedetecteerde slachtoffers van mensenhandel uitmaken. Maar ook in België worden er ieder jaar kinderen aangemeld als mogelijk slachtoffer van mensenhandel.
Minderjarigen hebben bepaalde kwetsbaarheden die hen interessante slachtoffers maken voor mensenhandelaars. “Tienerpooiers” of “loverboys” spelen bijvoorbeeld in op de typische onzekerheden en problemen die tieners teisteren. Door leegtes en onvervulde wensen op te vullen met aandacht of cadeautjes verwerven ze een plek in het leven van hun slachtoffer. Tegelijk schermen ze het slachtoffer af van de eigen omgeving waardoor die nog meer afhankelijk raakt van de dader. Ze maken slachtoffers dus doelbewust feitelijk afhankelijk en emotioneel aanhankelijk om hen vervolgens – via misleiding, dwang, fysiek, psychisch geweld en/of misbruik van hun kwetsbaarheid – uit te buiten. Dat kan door hen te verplichten tot sekswerk maar ook door hen criminele feiten te laten plegen.
Interdepartementale Cel versterkt coördinatie
In 2023 stelde de parlementaire commissie Mensenhandel 100 aanbevelingen voor om de Belgische wetgeving en het beleid tegen mensenhandel te verbeteren. De ICC (Interdepartementale Cel ter bestrijding van mensenhandel die instaat voor de Belgische coördinatie) ging daarmee verder aan de slag. Dat leidde tot concrete acties:
- Aanvragers van werkvisa krijgen een brochure met informatie over de risico's van mensenhandel, de rechten van werknemers en hun juridische opties. Zo kunnen we potentiële slachtoffers sensibiliseren, zelfs nog voor ze voet zetten in België.
- In samenwerking met Western Union, Belgische banken en onze financiële inlichtingendienst komt er een lijst van indicatoren bij financiële transacties die kunnen wijzen op mensenhandel.
- Het budget voor de opvangcentra is verhoogd en het principe van subsidiëring is nu wettelijk verankerd. Dat garandeert de stabiliteit van het werk van onze opvangcentra.
- In Brussel loopt een project om het bewustzijn over indicatoren voor seksuele uitbuiting in de hotelsector te vergroten.
Federale Gerechtelijke Politie stuurt bij
De Federale Gerechtelijke Politie is op alle fronten actief op het gebied van mensenhandel en heeft sinds dit jaar het voortouw genomen in een Europees project dat focust op alle vormen van uitbuiting van minderjarigen. Criminele groepen aarzelen namelijk niet langer om die bevolkingsgroep, die door hun jonge leeftijd kwetsbaarder is, aan te vallen om ze uit te buiten en aanzienlijke winsten te maken.
Er lopen momenteel verschillende initiatieven om een tactische en operationele aanpak van dit specifieke fenomeen te ontwikkelen, zowel op nationaal als op internationaal niveau.
Steun Blue Heart
Like en deel onze posts op sociale media met de hashtag #EndHumanTrafficking.
Ontdek het informatieaanbod
- Het materiaal voor het Belgische luik van de campagne “Maak Mensenhandel zichtbaar” (affiches, pins, brochures) kan u bestellen via teh@just.fgov.be.
- De kit voor sociale media en al het campagnemateriaal zijn beschikbaar op Trello.