18 dec 2017 11:34

Het netwerk van ombudsmannen lanceert een nieuwe website: www.ombudsman.be

Een probleem met een overheidsdienst, een bank, een verzekeraar, een telecomoperator, een energieleverancier, een overheidsbedrijf… ? De website www.ombudsman.be biedt een oplossing. Via die nieuwe site van het netwerk van ombudsmannen wordt het nu makkelijker om een klacht in te dienen bij de juiste ombudsman.

Klacht indienen op de juiste plaats

Het is niet altijd makkelijk om te weten tot wie je je kan wenden als je een probleem hebt. De website www.ombudsman.be maakt het makkelijker voor burgers die een oplossing zoeken.

Guido Herman, federaal ombudsman en voorzitter van het netwerk: “België telt heel wat ombudsmannen. Hoe weet je wie wat doet? De nieuwe website gidst de burgers naar de ombudsman die hen het beste kan verder helpen. Maar de ombudsmannen werken ook samen om ervoor te zorgen dat de klacht goed terecht komt bij een vergissing.”

Een netwerk van onafhankelijke ombudsmannen

Het netwerk van ombudsmannen verenigt een dertigtal ombudsmannen van verschillende niveau’s en sectoren in België: federale staat, gewesten en gemeenschappen, privésector, overheidsbedrijven, steden en gemeentes.

Alle ombudsmannen uit het netwerk zijn onafhankelijk. In alle objectiviteit onderzoeken ze klachten van burgers die een probleem hebben met een overheidsdienst of een organisatie uit de openbare sector of privébedrijf. De tussenkomst van een ombudsman is altijd gratis.

Oplossing voor problemen

Niet akkoord met je belastingen? Een onenigheid met je gemeente? Je bent niet akkoord met je gasfactuur? Foutje in je pensioenberekening?

De website www.ombudsman.be lijst een groot aantal problemen op die burgers kunnen tegenkomen, tot de meest complexe. De samenwerking tussen de ombudsmannen in het netwerk zorgt er voor dat ook de meest problematische kwesties opgehelderd worden.

De website is volledig drietalig: Nederlands, Frans en Duits.


Het netwerk van ombudsmannen (POOL – Permanent Overleg Ombudslui) bestaat sinds 1997 en verenigt 28 onafhankelijke Belgische ombudsmannen die klachten van burgers onderzoeken. Alle ombudsmannen van het netwerk beantwoorden aan duidelijke criteria: ze werken gratis en in alle objectiviteit, ze luisteren naar alle betrokken partijen, zijn gebonden aan het beroepsgeheim en doen aanbevelingen. Guido Herman, federaal ombudsman, is de huidige voorzitter van het netwerk.