FOD Mobiliteit helpt werkgevers inzetten op efficiënter woon-werkverkeer
Vandaag stelde de FOD Mobiliteit en Vervoer de resultaten van de 4e federale enquête woon-werkverkeer voor. Deze driejaarlijkse enquête bevraagt werkgevers uit alle sectoren over de manier waarop het woon-werk verkeer van hun medewerkers georganiseerd is. Aan deze enquête namen 4.000 werkgevers deel, die in totaal 1,5 miljoen werknemers vertegenwoordigen, verdeeld over 11.000 vestigingen.
Het woon-werk verkeer bedraagt 25% van alle totale verplaatsingen in België. Tijdens de spitsuren is zelfs 66% van de verplaatsingen werkgerelateerd. Uit de enquête blijkt duidelijk dat meer en meer werkgevers maatregelen nemen om het woon-werk verkeer van hun medewerkers te vergemakkelijken. Zo geeft intussen 86% van de werkgevers een fietsvergoeding (tegenover slechts 43% in 2005). Ook de terugbetaling van het openbaar vervoer is verdubbeld. 50% van de werkgevers zorgt voor gratis openbaar vervoer, terwijl dat in 2005 nog maar 23% was. Ook de invoering van telewerken zorgt voor een vermindering van het aantal woon-werk verplaatsingen. In Brussel kan 64% van de werknemers telewerken, wat zorgt voor 3,8% minder verplaatsingen.
François Bellot, federaal minister van Mobiliteit: “Deze enquête geeft ons bijzonder veel relevante informatie over de woon-werk verplaatsingen van de Belgen. De sterke stijging van werkgevers die fietsvergoedingen geven en openbaar vervoer gratis maken en van bedrijven die telewerk mogelijk maken, toont duidelijk aan dat de bedrijven nadenken over de mobiliteit van hun werknemers. De nieuwe tool die werd ontwikkeld en bedrijven oplossingen op maat kan helpen zoeken kan deze positieve evolutie nog verhogen”.
De enquête werd uitgevoerd door de FOD Mobiliteit en Vervoer. De tool waarmee de enquête werd afgenomen, werd voor deze editie helemaal vernieuwd. De belangrijkste vernieuwing is de mogelijkheid om voor elke deelnemende organisatie een gepersonaliseerd rapport met aanbevelingen op maat aan te maken. Op basis van parameters zoals de locatie van de kantoren, het aantal werknemers, de bereikbaarheid van openbaar vervoer, … worden aanbevelingen gedaan die specifiek voor de deelnemende organisatie gelden. Zo kan elke deelnemer direct aan de slag om de eigen mobiliteitsuitdagingen aan te pakken. Delphine Eeckhout van Traject, die mee deze tool ontwikkelde, lichtte tijdens de conferentie deze aanpassing toe.
Eén van de organisaties die dankbaar gebruik maken van de resultaten van de enquête is Elia, dat al langer dan vandaag inzet op een betere mobiliteit voor zijn werknemers. Valerie Legat, mobiliteitsmanager en milieu-expert bij Elia, wees erop dat een zuiniger en duurzamer mobiliteitsbeleid binnen een bedrijf niet enkel de werknemers ten goede komt, maar ook de werkgever en het milieu hebben hier baat bij.
De presentaties en het rapport staan op http://mobilit.belgium.be/nl/pers/mediacorner/fod_moment_2806_diagnostiek_woon_werkverkeer.
Meer info:
Sven Heyndrickx
Woordvoerder FOD Mobiliteit en Vervoer
0473/83.64.90
pers@mobilit.fgov.be