Europese dag van het noodnummer 112: Lees de getuigenis van Shayan die zijn moeder heeft gered door 112 te bellen
11 februari is traditioneel de Europese dag van het noodnummer 112. Daarom zetten we de app 112 BE ook vandaag extra in de schijnwerpers. Het is gemakkelijk te installeren en gebruiksvriendelijk. Meer dan 1.125.500 burgers gingen u reeds voor. Het is en blijft belangrijk dat inwoners niet alleen het nummer kennen, maar het ook kunnen gebruiken in een noodsituatie.
Shayan kent het belang van het noodnummer. Hij telefoneerde in 2015 met een operator om zijn mama te helpen die fysieke problemen had. Hij was toen zes jaar. Zijn doortastend optreden zorgde ervoor dat de hulpdiensten snel ter plaatse waren. Hij werd voor dat optreden geprezen en mocht hiervoor ook een award in ontvangst nemen in Praag. Zeven jaar later na het incident hadden we een gesprek met Shayan en zijn mama, over hoe het nu met hen gaat en hoe ze hun ervaringen destijds hebben beleefd.
- Het volledige interview met Shayan en zijn mama kan u hier lezen.
De dagelijkse helden, dat zijn vooral de operatoren die dag en nacht klaar staan om de noodoproepen te beantwoorden. Hun professionalisme redt levens. Zij helpen mensen in nood en zorgen ervoor dat de hulpdiensten zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Armand Veronesi, operator in de noodcentrale van Luik, vertelt over zijn uitdagende job en waarom hij dit werk zo belangrijk vindt.
Zo leren we van hem welke cruciale informatie je best kan geven wanneer je in nood bent en zeker ook waarom het zo belangrijk is dat je postuleert voor een job in de noodcentrale.
- Het volledige interview met Armand kan u hier lezen.
Het noodnummer leren kennen is een kleine gebaar en kan levens redden.
Installeer ook de App 112 BE. Die is gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te installeren. Meer dan 1.125.500 personen hebben dit reeds gedaan.
Doe jij dit ook?
- U vindt hier meer informatie over de App 112 BE.