25 jaar Ecolabel, de start van een campagne "Het Europees Ecolabel, de Power Flower"
Het Ecolabel, het officiële milieulabel van de Europese Unie, bestaat 25 jaar. Om dit te vieren, lanceren de federale minister van Leefmilieu Marie Christine Marghem en de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu een informatiecampagne voor het grote publiek.
Het doel is om consumenten bewust te maken van de toegewaarde waarde van producten met het Ecolabel. Keuze uit 50 000 producten en diensten, zoals schoonmaakmiddelen, zakdoekjes en douchegels, die in heel Europa erkend zijn. Ze zijn doeltreffend en milieuvriendelijk.
Strenge criteria
Door de multi-criteria aanpak wordt elk Ecolabel product beoordeeld op basis van een aantal grondige tests, van productie tot einde levensduur. Hierdoor kunnen de fases met de grootste impact op het milieu geïdentificeerd worden en beperkt of zelfs weggelaten worden.
Samen met deze analyse worden ook de prestaties van andere producten getest om consumenten producten van een gelijk niveau aan te bieden.
"Het Europees Ecolabel voert al jaren een strijd tegen greenwashing en de verspreiding van schijnbaar ecologische labels", licht de federale minister van Leefmilieu Marie Christine Marghem toe. "Communicatie staat centraal in de verkooppunten. De consument moet over relevante informatie beschikken om producten te kunnen vergelijken en bewuste keuzes te maken. Daarom dank ik de verdelers die aan deze campagne deelnemen."
Contact:
Jona De Leye, communicator FOD Volksgezondheid: +32 474 84 02 12