Het Garantiefonds voert een stresstest uit bij 29 banken
In het kader van zijn missie om spaarders te beschermen, heeft het Garantiefonds, een dienst van de Algemene Administratie van de Thesaurie van de FOD Financiën, een reeks tests uitgevoerd bij 29 banken. Het doel is om hun vermogen te evalueren om de nodige informatie te verstrekken voor een snelle en efficiënte terugbetaling van de deposito's van hun klanten in geval van faillissement. Resultaten: de banken zijn in staat de benodigde informatie te verstrekken. Bovendien zijn de terugbetalingen gegarandeerd, maar is er ruimte voor verbetering in de snelheid van gegevensoverdracht.
Alle kredietinstellingen die deposito's aanhouden in België zijn getest. Dit betreft 29 instellingen, waaronder Argenta, Belfius, BNP Paribas Fortis, CBC, Crelan, ING en KBC. Van de 29 geteste banken hebben 23 (goed voor 99,95% van de gedekte deposito's) aangetoond dat ze voldoende volledige informatie kunnen verstrekken om hun klanten door het Garantiefonds te laten terugbetalen. Van deze instellingen slaagden er 10 in om de gegevens binnen de wettelijke termijn van drie dagen door te geven, een belangrijke factor voor een snelle terugbetaling. Het algemene, geanonimiseerde rapport met de resultaten van deze test, evenals de volledige lijst van geteste instellingen, is dit jaar beschikbaar op de website van het Garantiefonds:
Home | Garantiefonds en Beschermingsfonds (belgium.be)
Stresstests | Garantiefonds en Beschermingsfonds (belgium.be)
Verloop en doelstellingen van de tests
Om de reactietijd van banken te evalueren en hun vermogen om de nodige informatie te verstrekken voor de terugbetaling van elke klant binnen de wettelijke termijnen, organiseert het Garantiefonds elke drie jaar stresstests in de banksector. Dit jaar vond de test op afstand plaats, volledig geautomatiseerd. Hierbij werd ervan uitgegaan dat de activiteiten van de geteste bank werden stopgezet, waarbij de bank binnen drie werkdagen de juiste gegevens moest verstrekken voor terugbetalingen. In het kader van deze oefening waren de gegevens geanonimiseerd en had elke instelling twee pogingen om de test te voltooien. De tests toonden aanzienlijke vooruitgang aan bij de kredietinstellingen. De banken zijn in staat de benodigde informatie aan het Garantiefonds te verstrekken om spaarders terug te betalen. Er zijn echter nog verbeteringen nodig in de snelheid van gegevensoverdracht, die bij de meerderheid van de instellingen nog steeds meer dan drie werkdagen in beslag neemt. Dit zou kunnen leiden tot vertragingen bij de terugbetaling van spaarders door het Garantiefonds, dat wettelijk verplicht is om binnen 7 werkdagen te betalen. Het Garantiefonds blijft vastbesloten nauw samen te werken met de kredietinstellingen om hun reactievermogen te versterken en de bescherming van spaarders te waarborgen, en zo het vertrouwen en de stabiliteit van het financiële systeem te verzekeren.
Rol van het Garantiefonds
Het Garantiefonds beschermt het geld dat is gestort op zichtrekeningen, termijnrekeningen, evenals bepaalde kasbonnen en andere bankobligaties bij kredietinstellingen onder Belgisch recht en bij filialen in België die vallen onder het recht van een derde land (buiten de EER) zonder een gelijkwaardig beschermingssysteem. Om te controleren of een specifiek spaarproduct onder de bescherming van het Garantiefonds valt, wordt aanbevolen om contact op te nemen met de betreffende bank. Wanneer een bank niet langer in staat is om de deposito's terug te betalen of failliet wordt verklaard, verbindt het Garantiefonds zich ertoe om tot 100.000 euro per klant terug te betalen, en dit binnen een termijn van 7 werkdagen.
Home | Garantiefonds en Beschermingsfonds (belgium.be)
Stresstests | Garantiefonds en Beschermingsfonds (belgium.be)