Nieuwe website voor noodnummer 112
Bel je naar het noodnummer 112 als je jezelf hebt buitengesloten? Wat moet je doen als je het noodnummer niet kan bereiken? Hoe vraag je best hulp tijdens stormweer? Vanaf vandaag kan je voor het antwoord op deze en tal van andere vragen terecht op de vernieuwde website www.112.be. Met deze moderne en gebruiksvriendelijke website wil de overheid ervoor zorgen dat iedereen het noodnummer 112 kent en weet hoe je in verschillende noodsituaties het snelst de juiste hulp vindt.
Als je in nood bent, kan paniek of stress soms toeslaan. Daardoor kan het moeilijk zijn om helder na te denken, terwijl je net dan snel moet handelen en beslissingen nemen. De FOD Binnenlandse Zaken stak de website www.112.be daarom in een nieuw en modern jasje, zodat iedereen op elk moment met een paar clicks de juiste informatie kan terugvinden. Via de website leer je niet enkel wanneer je wel en niet naar 112 en 101 mag bellen, maar vind je ook de andere noodnummers, zoals 1722, voor niet-dringende brandweerhulp, en 1712, voor het melden van geweld en misbruik, terug. Op de site ontdek je ook hoe je de 112-app op je smartphone kan downloaden en gebruiken.
“In geval van nood telt elke seconde”, aldus minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. “Met de 112-app en deze nieuwe website willen we ervoor zorgen dat de burger snel en eenvoudig de juiste weg naar hulp vindt én dat de noodnummers 112 en 101 niet worden overbelast met oproepen waarvoor ze niet zijn bedoeld.”