Noodcentrale West-Vlaanderen: Nieuw systeem kan noodsituaties beter opvangen!
Sinds 9 mei 2023 is de noodcentrale van West-Vlaanderen overgeschakeld op het bovenlokaal dispatchingsplatform.
De noodcentrale 112 van West-Vlaanderen migreerde op 9 mei 2023 naar het bovenlokaal dispatchingsplatform. Na de migratie van andere noodcentrales is dit reeds de zevende noodcentrale die naar deze nieuwe architectuur migreert. Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden: “Dankzij de migratie naar het bovenlokaal dispatchingsplatform kan nu veel breder gewerkt worden dan louter provinciaal. De migratie kwam er op vraag van de parlementaire onderzoekscommissie na de aanslagen van 22 maart 2016. Niet alleen verbetert de dienstverlening ten aanzien van de burgers, de operatoren uit verschillende provincies kunnen nu ook veel beter samenwerken. Dat is belangrijk, want achter elke noodoproep schuilt een burger in nood die snel en efficiënt moet worden geholpen.”
De bovenprovinciale werking impliceert niet dat noodoproepen van burgers in eender welke centrale terechtkomen. Een oproep naar 112 zal nog steeds eerst in de territoriaal bevoegde centrale worden afgehandeld. Als er in die centrale op dat moment geen operator vrij is, zal de oproep aangeboden worden aan een beschikbare operator van een andere centrale in hetzelfde taalgebied.
Het nieuwe concept heeft zijn nut en doeltreffendheid vorig jaar reeds bewezen. Vlak na de migratie van de Luikse noodcentrale kreeg die centrale te maken met een elektriciteitspanne. Dankzij de migratie kon de noodcentrale van Luxemburg daarop snel een aantal werkstations openen, specifiek voor oproepen uit de provincie Luik. Operatoren konden oproepen efficiënt afhandelen, aangezien beide centrales toegang kregen tot alle diensten van de provincies.
Na de migratie van de noodcentrale van West-Vlaanderen zullen ook de laatste twee noodcentrales die nog niet overschakelden (Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen) nog dit jaar migreren. Na deze omschakeling kunnen de noodcentrales 112 volledig bovenprovinciaal samenwerken en bijstand verlenen.
Voor de operatoren in de noodcentrales die nog maar net zijn overgeschakeld op dit nieuwe systeem is het nog even wennen. Toch zijn de voordelen van de nieuwe migratie al zichtbaar. Een van de operatoren die reeds overschakelde zegt hierover: “Vernieuwing is altijd leuk en het systeem heeft enorm veel potentieel. Het is een nieuwe manier van werken met nieuwe functionaliteiten en functies. Een online opleiding heeft ons goed op weg gezet. Elke vraag krijgt ook een gepast antwoord van de leidinggevenden of systeemspecialisten. Ik ben alvast enthousiast!”