Vijf jaar App 112 BE: Exact weten waar iemand in nood zich bevindt is levensbelangrijk!
De App 112 BE bestaat in ons land ondertussen vijf jaar! We waren in België vroeg met de introductie van deze app, die voor iedereen te downloaden is en een aanvullende manier is om de noodcentrale te bereiken.
Bel je 112 of 101, dan worden er heel wat vragen gesteld. Via de app krijgt de noodcentrale onmiddellijk je locatie te zien en kunnen ze je in geval van nood gemakkelijker terugvinden. Op een afgelegen plaats, in het midden van een bos of op een plaats waar er een wirwar van autostrades is. De app stuurt een positie naar de noodcentrale zodra je belt en elke 30 seconden wordt er een update van je positie verstuurd wanneer je dataverbinding hebt. De app kan zo kostbare tijdswinst opleveren want een correcte plaatsbepaling is cruciaal voor de uitrukkende diensten.
In ons land zijn er jaarlijks zo’n 50 000 oproepen via de App 112 BE. De applicatie werd reeds meer dan 1,1 miljoen keer gedownload en dat is belangrijk.
Kurt van Vlaenderen van de Noodcentrale in West-Vlaanderen illustreert dit met een voorbeeld: "Een oudere heer maakt voor de eerste maal met een vriend een boottocht langs de kustlijn. Zijn vriend, die het vaartuig bestuurt, krijgt een epileptische aanval en verliest het bewustzijn. Hijzelf is in paniek, maar weet toch te telefoneren naar de noodcentrale 112. Dankzij de lokalisatiegegevens van de App 112 BE kon de operator een exacte locatie op zee bepalen en deze gegevens doorgeven aan de kustreddingsdiensten. Zo kon er worden uitgevaren en kon het bootje worden gelokaliseerd zonder lange zoektocht op zee. Zijn vriend werd door de zeereddingsdiensten naar het ziekenhuis overgebracht en de oproeper zelf kon, nauwelijks van zijn schrik bekomen, ook veilig aan wal worden gebracht".
Maar er zijn nog meer voordelen: Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de App 112 BE aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen dan via berichten met de noodcentrale communiceren. Via de app kan je bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, diabetes, … De operator beschikt dan al over deze informatie nog voordat je iets hebt gezegd en kan dit al doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.
Dat dergelijke applicaties nuttig kunnen zijn, blijkt ook uit het feit dat andere landen inzetten op de ontwikkeling ervan. Zo is bvb. Nederland sinds begin dit jaar ook van start gegaan met een App112. Als pioniers willen we uiteraard verder gaan. De App 112 BE werkt voorlopig enkel in België, maar er staan allerlei projecten op stapel waardoor je ook in het buitenland via de App 112 BE zou kunnen worden geholpen.