Groene waterstof: België toont troeven en ambities aan Namibië
ANTWERPEN, 16 februari 2022 - Vandaag verwelkomen Premier Alexander De Croo en minister van Energie Tinne Van der Straeten de Namibische president Hage Geingob in de haven van Antwerpen. Het doel is de ambities en troeven van de Antwerpse haven en de Belgische ambities inzake groene waterstof in de verf te zetten.
Het bezoek is een logisch vervolg op het Memorandum of Understanding (MoU) die de Belgische minister van Energie, Tinne Van der Straeten, en de Namibische minister van Mijnbouw en Energie, Tom Alweendo op COP 26 ondertekenden, om samen te werken op het gebied van groene waterstof.
“De ondertekening is een win-win voor beide landen. België heeft nood aan grote hoeveelheden groene waterstof voor schone industrie en Namibië heeft een overvloed aan zon voor de productie van groene waterstof.”
Met dit bezoek toont België dat het een parate partner is voor de energietransitie en alle troeven in handen heeft voor de invoer van groene waterstof, onder meer uit Namibië.
Dit is een nieuwe belangrijke stap in de allereerste federale waterstofstrategie, die eind 2021 werd goedgekeurd. Deze strategie is gericht op de invoer van groene waterstof en wil van België een hub maken voor invoer en doorvoer via een waterstof-backbone. Binnenkort zullen hiervoor al projecten worden geselecteerd.
De Namibische president, de Premier en de minister van Energie bezoeken vandaag ook concrete waterstoftoepassingen, zoals het waterstoftankstation van CMB.TECH. Dit is 's werelds eerste multimodale vulstation dat waterstof kan leveren, onder meer aan schepen en zware transporten.
Samen met haar lokale en internationale partners wil de Antwerpse haven zich positioneren als een energiehub, klaar om massaal groene energie in de vorm van waterstof op te vangen en naar de rest van Europa te transporteren.
Shipping the sunshine
Shipping the sunshine
In 2019 werd 92% van het Belgische primaire energieverbruik gedekt door invoer in de vorm van olieproducten, gas en uranium. België zal als klein land met een beperkte oppervlakte en hoog verbruik altijd energie moeten importeren, maar het product verandert. In de toekomst zullen we geen olie meer vervoeren, maar "vloeibare" zon en wind in de vorm van groene waterstof. Energie uit wind en zon in eigen land is noodzakelijk voor elektrificatie.
Van strategie naar uitvoering
De federale waterstofstrategie kadert in de transitie naar 100% hernieuwbare energie en klimaatneutraliteit. Om koolstofneutraal te worden, heeft België niet alleen hernieuwbare elektriciteit nodig, maar ook grote hoeveelheden hernieuwbare waterstof die de ecologische omschakeling van onze energie-intensieve industrie zullen bevorderen.
De Federale Strategie steunt op 4 pijlers en heeft tot doel België te positioneren als:
- Import- en doorvoerhub in Europa voor groene waterstof,
- Pionier in waterstoftechnologieën,
- Een robuuste waterstofmarkt dankzij de implementatie van een open-access waterstofbackbone en
- Moedigt de verschillende belanghebbenden (industrieën, regio's, buurlanden en exporterende derde landen) aan om hun krachten en knowhow te bundelen.
Wat is groene waterstof?
Onder groene waterstof verstaan we hernieuwbare moleculen zoals waterstof, ammoniak, methanol en methaan die uit hernieuwbare energie en circulaire CO2 worden geproduceerd.
Een propere, CO2 vrije, niet-vervuilende brandstof uit het meest voorkomende element op aarde: water. Voor de productie is veel energie nodig. Als die van aardgas komt heet het grijze waterstof, blauwe waterstof is het product van grijze waterstofproductie in combinatie met CO2-afvang en -opslag. Groene waterstof is gemaakt van wind en zon. Op die laatste zet België in.
Waterstofderivaten, zoals ammoniak, methanol en methaan, die hernieuwbaar zijn wanneer zij uit hernieuwbare waterstof en circulair CO2 worden geproduceerd, bieden nieuwe mogelijkheden om de CO2-uitstoot te verminderen. De groene waterstof is bedoeld voor activiteiten die niet zomaar kunnen overschakelen op elektriciteit zoals de zware industrie, het vrachtverkeer en de scheepvaart.