Benelux-controle op vrachtvervoer : meer dan 1/3 van gecontroleerde vrachtwagens in overtreding
De inspectiediensten van de drie Benelux-landen hebben samen op dinsdag 4 juni, op verschillende locaties in de Benelux , controles uitgevoerd op het transport met vrachtwagens.
De controleurs van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in België, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Nederland en de Douane in Luxemburg hebben controles op vrachtwagen uitgevoerd in België (parking E313 te Tessenderlo en parking E411 te Wanlin) in Nederland (Venlo, Moerdijk en Apeldoorn ) en het Groothertogdom Luxemburg (snelweg Dudelange - Zoufftgen). Op de controlelocaties waren collega-controleurs aanwezig uit andere Benelux-landen. Doel van de samenwerking is het delen van kennis en goede praktijken tussen de inspectiediensten en zo te komen tot grotere uniformiteit van controlepraktijken tussen de landen.
Tijdens de inspecties werden vrachtwagens gericht gecontroleerd op fraude en manipulatie met de tachograaf, de naleving van de rij- en rusttijden en de boorddocumenten. De inspecteurs controleerden in totaal 70 vrachtwagens in de Benelux : 27 in Nederland, 15 in België en 28 in Luxemburg. Hiervan waren er 25 in overtreding, 3 in België, 7 in Nederland en 15 in Luxemburg. In totaal werden 36 ( 3 in België, 5 in Nederland en 28 in Luxemburg) overtredingen vastgesteld.
Benelux-samenwerking en veiligheid
Deze gezamenlijke controle werd gehouden in het kader van het Verdrag van Luik dat door de drie landen in oktober 2014 werd ondertekend. Dit verdrag is gericht op verdergaande samenwerking tussen de Benelux-landen op het gebied van toezicht op en handhaving van EU-regelgeving met betrekking tot wegvervoer en op een harmonisatie van de regelgeving.
Dankzij dit Verdrag kunnen de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse inspecteurs op een efficiënte manier samen gezamenlijke controles uitvoeren op vrachtwagens en bussen in de Benelux. Deze samenwerking leidt tot een meer uniform toezicht op het wegvervoer, zorgt voor kostenbesparingen, alsook voor eerlijke concurrentie tussen transporteurs en correcte arbeidsomstandigheden voor chauffeurs en een betere verkeersveiligheid.
Hiermee vervullen de drie landen een voortrekkersrol binnen de Europese Unie.