19 dec 2018 17:44

Minder stress dankzij een goede digitale gezondheid

43% van de bevolking heeft de campagne van het Centrum voor Cybersecurity België opgemerkt
Op 1 oktober 2018 lanceerde het CCB tijdens een persconferentie een campagne om de digitale gezondheid van de bevolking te verhogen. We moedigen de internetgebruiker aan om regelmatig updates te doen en back-ups te maken.  Een back-up maakt je toestellen gezonder en met een back-up achter de hand ben je zen. Je hebt immers altijd een kopie van je gegevens voor als er toch wat misloopt.

Tijdens de campagnemaand oktober vestigden we de aandacht op het thema via radiospotjes en filmpjes op social media. Op de campagnewebsite bij https://campagne.safeonweb.be/nl boden we niet alleen informatie maar ook een digitale gezondheidsindex aan. We gingen met onze boodschap ook letterlijk naar de burger toe: op 9 oktober hielden we een actie in 5 grote treinstations en we gingen 9 dagen op tour met de Federal Truck. Evy Gruyaert en Julie Taton waren de digitale gezondheidscoaches bij deze campagne.

 

Wie heeft de campagne opgemerkt?
• 43% van de bevolking heeft de campagne opgemerkt
• 1/3 van deze mensen heeft een of andere actie (van ‘erover gesproken met vrienden’ tot ‘een back-up gemaakt’) gedaan om veiliger online te zijn
• 1,5 miljoen mensen hebben de campagne opgemerkt op Facebook
• De campagnefilmpjes werden 500.000 keer bekeken
• De Digitale Gezondheidsindex (DGI) werd 15.000 keer ingevuld

 

Is de internetgebruiker nu veiliger online?
Het is nog wat vroeg om een gedragsverandering te aan te tonen.  De aandacht van de internetgebruiker is getrokken en aanzienlijk wat mensen beginnen actie te nemen. Dat is een eerste stap.  De komende 2 jaar blijven we de digitale gezondheidsindex inzetten als thermometer voor de digitale gezondheid.  Gedurende het jaar en tijdens de campagnemaand oktober blijven we de internetgebruiker aanmoedigen met advies, tips en call to actions om veiliger online te zijn.

 

Bekijk de campagne
Het campagnemateriaal met affiches, banners, video’s en de DGI blijven beschikbaar op Safeonweb.be.  Scholen, verenigingen, organisaties en bedrijven mogen het campagnemateriaal vrij gebruiken om leerlingen, studenten, leden en werknemers aan te moedigen om hun digitale gezondheid te verbeteren.

www.safeonweb.be