Benelux-wegcontrole: 15% van de voertuigen in overtreding
De inspectiediensten van de Benelux-landen hebben samen controles uitgevoerd op het wegtransport.
De controleurs van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in België, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Nederland hebben controles op vrachtwagens en autocars uitgevoerd in België (parking van het attractiepark Walibi te Waver en parking van de E40 te Wetteren) en in Nederland (parking van het attractiepark De Efteling in Hilvarenbeek en op de A2 te Utrecht). Luxemburgse collega-controleurs (Administratie van Douane en Accijnzen) waren aanwezig als observator op de controlelocatie te Waver en controleurs van de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer namen deel aan de actie in Nederland. Doel van de samenwerking is om de veiligheid op de weg te vergroten en een ‘level playing field’ te creëren. Door het delen van kennis en goede praktijken komen de betrokken landen tot een grotere uniformiteit in het toezicht op de weg.
Tijdens de inspecties werden in België vrachtwagens en touringcars en in Nederland alleen touringcars gericht gecontroleerd op fraude en manipulatie met de tachograaf, de naleving van de rij- en rusttijden en de boorddocumenten. De inspecteurs controleerden in totaal 50 voertuigen in de Benelux (20 in België en 30 in Nederland) waarvan er 8 in overtreding waren (3 in België en 5 in Nederland).
Benelux-samenwerking en veiligheid
Deze gezamenlijke controle werd gehouden in het kader van het Benelux-Verdrag van Luik dat door de drie landen in oktober 2014 werd ondertekend. Dit verdrag is gericht op verdergaande samenwerking tussen de Benelux-landen op het gebied van toezicht op en handhaving van EU-regelgeving met betrekking tot wegvervoer en op een harmonisatie van de regelgeving.
Dankzij dit verdrag kunnen de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse inspecteurs op een efficiënte manier samen gezamenlijke controles uitvoeren op vrachtwagens en bussen in de Benelux. Deze samenwerking leidt tot een meer uniform toezicht op het wegvervoer, zorgt voor kostenbesparingen, alsook voor eerlijke concurrentie tussen transporteurs en correcte arbeidsomstandigheden voor chauffeurs en een betere verkeersveiligheid. Hiermee vervullen de drie landen een voortrekkersrol binnen de Europese Unie.