Presentatie jaarverslag federale Ombudsman 2013: De ervaring ten dienste van de burger
Op maandag 24 maart presenteerden de federale ombudsmannen Catherine De Bruecker en Guido Herman hun jaarverslag over de klachten die ze in 2013 hebben ontvangen.
Het jaarverslag vermeldt de belangrijkste problemen waar de burger wakker van ligt, en hoe de federale Ombudsman in het dagelijkse leven hierbij kan helpen.
-Je hebt een fout gemaakt in je fiscale aangifte, en de fiscus weigert dit aan te passen.
-Je bent meer dan 16 jaar geleden gescheiden in het buitenland, maar de Belgische ambassade blijft je beschouwen als “getrouwd”.
-Je ontvangt opeens geen kinderbijslag meer omwille van een informaticaprobleem…
-Je bent Europees burger maar ontving geen oproeping om je identiteitskaart te hernieuwen.
In 2013 losten de federale Ombudsman en de administratie gezamenlijk weer vele problemen op. Sommige - soms absurde – situaties worden niet altijd rechtgezet. Om deze alsnog te deblokkeren, formuleerde de federale Ombudsman 19 nieuwe aanbevelingen.
In 2013 willigden de wetgever en de administratie daarenboven ook 10 eerdere aanbevelingen van de federale ombudsmannen in. Op die manier tonen ze ook waardering voor het vertrouwen dat de burger heeft in een democratisch model dat hen de mogelijkheid biedt klacht in te dienen bij een ombudsman.
Iedereen die een probleem meemaakt met de federale administratie kan de federale Ombudsman contacteren op het gratis nummer 0800 99 962 of via de website www.federaalombudsman.be.